فاز پنجم

وبلاگ نشریه داخلی مدرسه علمیه صدوقی فاز پنجم در قم

فاز پنجم

وبلاگ نشریه داخلی مدرسه علمیه صدوقی فاز پنجم در قم

در این وبلاگ طلبه های مدرسه ی صدوقی فاز 5 می توانند دیدگاه های خود را پیرامون نشریه بنویسند و با نویسنده در میان بگذارند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

ضرورت وجود نشریه داخلی

شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۴ ق.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم

نویسنده: محمد یوسفلویی

با رشد علمی بشر و پیچیده شدن روابط بین انسان ها شیوه های ایجاد ارتباط نیز تکامل یافته و متنوع شدند یکی از این شیوه های ارتباط میان جوامع بشری استفاده از نشریات است. به کار گیری نشریه

(در ادامه ی مطلب بخوانید)

 

به کار گیری نشریه که یکی از قدیمی ترین ابزار ارتباط جمعی است اکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای یافته ،امروز نشریات تخصصی و عمومی در موضوعات مختلف و اشکال گوناگون به زبان های بسیاری قابل دسترسند و خوراک فکری افراد زیادی را تامیین می کنند ؛ یکی از این انواع گوناگون، نشریه ی درون سازمانی است. نشریات درون سازمانی در راستای وظایف روابط عمومی شکل گرفته اند و معمولا اهداف مختلفی را دنبال می کنند. تاریخچه نشریه داخلی به سال 1840 برمی‌گردد، در این سال اولین نشریه داخلی سازمانی به نام "Lowell Fertig" شکل گرفت. در واقع هدف از شکل‌گیری این نشریه ایجاد نشریه‌ای به عنوان ابزاری برای روابط عمومی بود. سپس استفاده از آن گسترش یافت و اکنون وجود یک نشریه داخلی در هر سازمانی به یک ضرورت تبدیل شده است .

نشریات داخلی برای اهداف مختلفی منتشر می شوند از جمله :

1. اطلاع‌رسانی و اطلاع یابی:

 اطلاع رسانی در مورد وقایع یک مجموعه ی انسانی محدود مانند مجموعه های تجاری ، صنعتی، فرهنگی و یا آموزشی مانند دانشگاه ها یا حوزه های علمیه به اعضای آن مجموعه همواره یک ضرورت بوده و در برنامه ریزی مدیریتی جدی گرفته می شود. همچنین در صورت وجود یک نشریه ی داخلی اطلاع یافتن از نظرات اعضا با استفاده از دریافت بازخورد آن ها در مورد مطالب ممکن خواهد بود .
2.ایجاد ارتباط عاطفی بین افراد مجموعه:

با درج نوشته های اعضا و همچنین درج پیام خیر مقدم، تبریک و تسلیت در مناسبت‌های مرتبط، ارتباط مخاطبان درون سازمانی با سازمان و نشریه تقویت می‌شود. به دیگر سخن همکار سازمانی یا عضو مجموعه ی آموزشی با اطلاع از اینکه نام او در نشریه‌ی سازمانی‌اش درج شده و همچنین با درک این که نشریه به صورت زنده در کنار او حضور دارد احساس قرابت بیشتری به مجموعه و نشریه داخلی پیدا می‌کند. در واقع یکی از بهترین فرصت‌هایی که هر سازمان یا مجموعه ای برای ارتباط با اعضای خود پیدا می‌کند استفاده از همین ظرفیت است.

3.ارتقای روحیه ی تحقیق و تولید فکر و محتوا
در
سطح درون‌سازمانی نشریه‌ای موفق است که بتواند مخاطبان خود را به تحقیق، تولید علم و خلق ایده‌های جدید ترغیب کند. ایجاد فضای رقابتی در بین اعضا برای تولید محتوا، کارکردی است که نشریات داخلی موفق به آن دست یافته اند. دانشجو یا طلبه ای را تصور کنید که در هنگام تورق نشریه‌داخلی مجموعه اش، پای یک مقاله یا یادداشت نام  یکی از دوستان خود را مشاهده کند. بدیهی‌ترین سؤالی که در ذهن این فرد نقش می‌بندد این‌ است که چرا من نتوانم؟!همین ایده و جرقه برای یک حرکت مثبت که عواید آن به خود فرد و مجموعه ی او باز می‌گردد، کافی است.

4. آموزش:

یکی از بزرگترین و شاید مهم ترین کارکرد نشریات داخلی، مقوله ی آموزش است. ارائه مطالب مفید در خصوص ارتقای مهارت‌های اعضای یک مجموعه در ایفای وظایف سازمانی خود، اولویت اول آموزش در نشریات داخلی است. همچنین درج مطالبی در خصوص مهارت‌های زتدگی، مسایل مهم پیش روی اعضا، دغده های ایشان و پاسخ به سوالات و درگیری های ذهنی افراد از نیازهای جدی هر مجموعه ای خصوصا یک مجموعه ی آموزشی است که از طریق نشریه سازمانی به خوبی قابل انجام است.
علاوه بر این گاهی نشریات داخلی در هر مجموعه ای اهداف مشخص و مخصوصی را دنبال می کنند که شاید در این چند دسته جای نگیرند.

 

با توجه به اهداف یاد شده ضرورت وجود یک نشریه ی داخلی در هر مجموعه ای تا حدودی روشن شد، اما برای توضیح بیشتر و  درک این که چرا مجموعه های آموزشی و به خصوص حوزه های علمیه نیاز به حضور چنین ابزار ارتباطی دارند باید گفت: هر مجموعه ای برای هدفی مشخص ساماندهی شده و در پی رسیدن به غایتی خاص حرکت می کند، لازم است این اهداف و برنامه ها به اعضا منتقل شده و پس از آن به طور مرتب یاد آوری شود تا هر فرد هویت خود و هر عضو دیگر را در این مجموعه به خوبی بشناسد و دریابد در کجای حرکت بزرگ این مجموعه جای دارد و همچین لوازم حضور خود را در این مجموعه و سازمان درک کند؛ اگر یک ارتباط پیوسته میان مدیران و اعضا و خود اعضا با یکدیگر شکل نگیرد  این مهم به وقوع نخواهد پیوست و رفته رفته مجموعه ای خواهیم داشت با اعضایی که گاه هویت خود را فراموش کرده اند و گاه بی هویت شده اند و گاهی لازمه های حضور در این مجموعه را درک نکرده اند.

همچنین همواره خطراتی در راه نیل به اهداف وجود دارند که باید شناخته شوند و به افراد و اعضای مجموعه شناسانده شوند ، علاوه بر این آگاهی دادن به افراد در مورد امور مهم و موثر در زندگی فردی و به تبع اجتماعی و کمک به افراد در درک آن ها ، برای موفقیت تمام مجموعه امری ضروری است که از دریچه ی یک نشریه داخلی مطلوب می توان به آن رسید.

 

m.yoosef@gmail.com

 

  • faz panjom

نظرات  (۴)

سلام
مبارکه ان شاء الله پر رونق باشه !

لینک شدید :)

راستی به ما هم سر بزنید armantalab.ir

قلم خوب و روانی دارید آقای یوسفلویی

فونت پست قبی خیلی بهتر بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی